+36 22 404 255 / +36 20 977 7988

Takaríts meg! #1

Eszedbe jutott már, hogy a környezettudatosság nem csak a szemét szelektíven gyűjtésénél kezdődhet, hanem már ott is, hogy:

  • mit veszel meg,
  • miért veszed meg
  • és egyáltalán hogyan gazdálkodsz a pénzeddel?

Ezekkel kapcsolatban szeretnék néhány tippet adni következő két blogbejegyzésemben!

Ne vásárolj felesleges cuccokat!

A pénzünkkel szavazunk – ez ma már szinte közhely. Minden féltudatos és tudatos vásárló tisztában van vele, hogy nem mindegy, kinek és mire adja ki a kemény munkával megkeresett pénzét. Azonban maga a pénzköltés is lehet környezetterhelő, ha ugyan etikus és környezetbarát, de teljesen felesleges cuccokat vásárolunk belőle. A fogyasztói társadalmunk azonban úgy van szocializálva – reklámok és magazinok, hírességek és trendi szomszédasszonyok által megerősítve -, hogy folyton vásárolni szeretnénk. Lehetőleg ne teljen el úgy nap, hogy nem vettünk semmit, mert akkor nem gyarapodtunk – gyakran ez az érzés kerít minket hatalmába.

Hallottál már a minimalizmusról? Nem összekeverendő a minimalista lakberendezéssel, ami a letisztult, funkcionális belső design-t jelenti, hanem a minimalista életmódról, ami tulajdonképpen arra ösztönzi követőit, hogy csak a valóban szükséges dolgokat birtokolják. A minimalizmus hívei célul tűzték ki maguk elé, hogy megszabadulnak olyan felesleges tárgyaktól, tevékenységektől, szokásoktól, kapcsolatoktól és gondolatoktól, amelyek hátráltatják a személyes fejlődésünket, boldogságunkat és szabadságérzetünket, és ebbe beleértik azt is, hogy minden olyan felesleget is lecsupaszítsanak életmódjukról, ami roncsolja az egészségüket, környezetüket és persze feleslegesen koptatja a pénztárcájukat. A minimalizmusnak világszerte egyre több híve van, talán te is közéjük tartozol.

Ne vásárolj semmit nap!

A túlfogyasztás abnormalitására igyekszik felhívni a figyelmet a Ne Vásárolj Semmit Nap, amely mára már nemzetközivé nőtte ki magát. A NVSN a nagy vásárlási őrületet gerjesztő Black Friday ellenpólusaként került a köztudatba, és a rendszer kritikusai épp olyan határozottan állnak ki mellette, mint a Fekete Péntek-lázban égő, giga akciókat vadászó fogyasztók. A NVSN ugyan november utolsó péntekére esik, de ha szimpatikus a kezdeményezés, te is beiktathatsz ilyeneket az életedbe. Pl. a húsmentes hétfő mintájára akár kinevezhetsz egy napot minden héten, vagy minden hónapban, amikor semmit, de tényleg semmit nem veszel meg.

Kuponok, akciók – biztos, hogy ez spórolás?

Hihetetlenül mélyen beleépült a társadalmunkba, hogy figyeljük az akciós ajánlatokat és egy marék kedvezménykuponnal járunk vásárolni. A költéseink után az áruházak hűségpontokat adnak, amelyeket további kedvezményekre vagy termékek vásárlására használhatunk fel, és mi boldogan bele is megyünk ebbe a játékba. Megpörgethetjük a kuponkerekeket, és leshetjük a kuponos cégek óriási kedvezményeit, amiket a csoportos vásárlásokkal tudtak kialkudni nekünk a nagy márkáknál. Könnyen abba az álomba ringathatjuk magunkat, hogy ha rajta vagyunk ezeken az oldalakon, használjuk a pontgyűjtő kártyáinkat és a kuponokat, akkor milyen sokat spórolunk.

Pedig valójában észre sem vesszük, épp ellenkezőleg működik a jól kitalált rendszer. A pontkártyák által annyi hasznos információt adunk át vásárlási szokásainkról a boltoknak, névvel, címmel megtoldva, amelyek alapján majd további, személyesen nekünk címzett ajánlatokkal tudnak bombázni, újabb és újabb pénzköltésre bírva rá minket.

A másik trükk, hogy amikor figyeled a kuponos, akciós ajánlatokat, akkor olyan dolgokra is igényt kezdesz érezni, amelyeket előtte eszed ágában sem volt megvenni. Kihagyhatatlan a harmadáron kívánt fürdőruha, bár már van 3 a szekrényedben, és visszautasíthatatlan a last minute tengerparti szállás díja is, pedig amúgy eszed ágában sem volt utazni. Biztos vettél már hasznos cuccokat is olcsóbban, mint ahogy máskor tudtad volna, de hidd el, az ilyen költések többsége egyszerű behúzós trükk. Egyetlen célja, hogy akkor is vásárolj, amikor spórolni szeretnél.

Amikor egy nagyáruház rendkívül olcsón kínálja egy termékét, és még milliókat költ arra is, hogy ezt minden postaládába eljuttassa, és minden utcasarkon álló óriásplakátra is kiírja, akkor gyanakodhatsz, hogy nem puszta jócselekedetből engedte le a portékája árát.  Bizony, ezek az akciók többszörösen megtérülnek a hipermarketeknek vagy más nagy márkáknak. Hányszor volt már, hogy betértél az akciós húsért az élelmiszer-áruházba, majd egy megrakott kocsival jöttél ki? Ruhák, füzetek, egy új szemceruza, néhány palack üdítő, mert megkívántad… és máris oda a tudatos döntés, amiért eredetileg bementél. Ha még hozzáadjuk, hogy a hipermarketek többnyire a város szélén találhatóak, oda kell autózni (pénzbe kerül) és el kell tölteni ott egy jókora részét a napodnak (akár órákat is, ami megint csak pénz), akkor már nem is olyan előnyös az az ajánlat.

Gondold át, mire költesz, hogy a tudatosság valóban tudatos eredményt is szüljön!

A következő blogbejegyzésben egy spórolási tippet osztok meg, gyere vissza jövő héten is!

Related Posts