+36 22 404 255 / +36 20 977 7988

Nagyjából 10 éve, ha valakitől elhangzott, hogy ő magyar árut szeretne vásárolni, a többiek azt gondolták: „mekkora hazafi!” Ma már tudjuk, hogy a hazai árunak a környezetvédelem szempontjából is van hatása, és még ez sem minden!

Magyar polcra magyar árut?

A hazafias szemlélet persze nem leszólandó tulajdonság. Miért ne támogathatnánk vásárlói döntéseinkkel a helyi vállalkozókat, a helyi munkaerő megtartását? De nem mind arany, amin nemzeti színű szalag fityeg. A hazai árunak minősülő termék még simán elképzelhető, hogy több száz km-ről érkezik, és iszonyú környezetromboló az előállítása. Ezért érdemes a helyi termelőket felkutatni.

Paradicsom a Föld másik oldaláról?

Nem biztos, hogy örökre le kell mondanod az egzotikus gyümölcsök ízéről, de abból, ami nálunk is megterem, nem érdemes országokon át, hatalmas környezetterheléssel ide szállíttatni. Igen, lehet élni friss paradicsom nélkül januárban, csak egy pici odafigyelés és tudatosság kérdése.

A hazai is legyen inkább helyi!

A legtudatosabb vásárlók persze a saját kertjükben termelnek, és amit nem tudnak maguk előállítani, azt 30 km-es körzetből igyekeznek beszerezni. Ismerik a helyi gazdaságokat, a kistelepülések piaci kofáit és kistermelőit, tehát feltérképezik a környékük beszerzési lehetőségeit. A helyi gazdaságokkal haverkodni azért sem utolsó dolog, mert betekintést nyerhetünk abba, hogyan is készül, ami mellé a voksunkat tesszük. Hogy bánik az állataival, hogy áll a permetezéshez, mennyire higiénikusak a körülmények a termelés során, milyen körülményeket biztosít a munkavállalói számára, tehát milyen értékrend lengi körül a végtermék születésének folyamatát.

Hipermarketek helyett piacozz!

A bevásárlást több helyen is el lehet intézni, és tagadhatatlanul vonzó ilyen hideg, téli időben fűtött épületben, ízlésesen bevilágított polcok között tolni a bevásárlókocsit, mint a piaci árusok között fagyoskodva válogatni a portékát. Mégis érdemes az utóbbira rászokni. Egyrészt a piaci hangulat semmi máshoz nem fogható. Ez egy életstílus, egy program, amely során még ismeretségeket is köthetünk és egyenesen a termelőtől vásárolhatunk, megismerve a szemléletét, az elhivatottságát és a terméke hátterét. A szuper- vagy hipermarketek ezzel szemben személytelenek, ridegek és profitorientáltak, sokszor időpazarlásnak éljük meg bemenni, sorba állni, mint egy érdekes élménynek.
A piacozás egyik nagy előnye még, hogy sokkal természetesebb, hogy otthonról vitt bevásárló-alkalmatosságokba pakolsz, hogy nem kérsz nejlonzacskót, hanem a kis textilzsákodban veszed meg az almát, diót.

Ugye neked is számít, honnan származik és milyen környezeti terheléssel jár a termék, amit hazaviszel?